ΑΝΤΗΛΙΑΚΕΣ ΜΕΜΒΡΑΝΕΣ-Η ΙΣΤΟΡΙΑ

ΑΝΤΗΛΙΑΚΕΣ ΜΕΜΒΡΑΝΕΣ-Η ΙΣΤΟΡΙΑ

Ένα αυτοκίνητο ή ένα κτίριο με αντηλιακές μεμβράνες(φιμέ τζάμια),σίγουρα δείχνει αισθητικά σύγχρονο. Όμως οι μεμβράνες τζαμιών είναι μια πολύ παλιά και ενδιαφέρουσα ιστορία. Μια ιστορία που ξεκινάει αιώνες πριν. Μέσα από αυτή την ιστορία ξεδιπλώνεται η ανάγκη του ανθρώπου για την προστασία του,η ευαισθητοποίησή του σε θέματα ενέργειας και η έμφυτη τάση του για την αισθητική βελτίωση.

Επιχρωματισμός γυαλιού

Ας γυρίσουμε λίγο τον χρόνο στο 3500 π.Χ. περίπου. Τότε χρονολογείται το παλαιότερο γνωστό έγχρωμο γυαλί. Προέρχεται από τους αρχαίους Αιγυπτιακούς και Μεσοποτάμιους πολιτισμούς, οι οποίοι ανέπτυξαν διαδικασίες επιχρωματισμού γυαλιού για χάντρες και διακοσμητικά βάζα.

Περίπου το 100 μ.Χ., οι Ρωμαίοι άρχισαν να χρησιμοποιούν καθαρό γυαλί για τζάμια και παράθυρα. Στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή η διαδικασία χρωματισμού γυαλιού με την προσθήκη σκόνης μεταλλικού οξειδίου χρησιμοποιήθηκε ευρέως κατά την μεσαιωνική περίοδο για την παραγωγή βιτρό παραθύρων για παλάτια, εκκλησίες και τζαμιά. Τότε η διαδικασία παραγωγής γυαλιού ήταν χειροποίητη και χρονοβόρα.Για τον λόγο αυτό το κόστος ήταν υψηλό.

1902-Η αρχή στην χρήση παραθύρων

Το 1902 εφευρέθηκε η μηχανή έλξης φύλλων γυαλιού. Ήταν η αρχή μιας τεράστιας βιομηχανίας, η οποία κατέστησε δυνατή τη μαζική παραγωγή γυαλιού. Ως αποτέλεσμα το κόστος των τζαμιών μειώθηκε κι έτσι άρχισε να χρησιμοποιείται το γυαλί για την μαζική παραγωγή παράθυρων για τα κτίρια. Έπειτα από διαρκής έρευνα και συνεχής βελτίωση η βιομηχανία παραγωγής γυαλιού διαμορφώθηκε όπως την γνωρίζουμε σήμερα.

Παράλληλα η εφεύρεση των αυτοκινήτων στις αρχές του 20ου αιώνα άλλαξε το τοπίο στην μετακίνηση. Τα πρώτα οχήματα που κυκλοφόρησαν στους δρόμους δεν ήταν ιδιαίτερα γρήγορα. Αυτό δεν σήμαινε ότι οι οδηγοί δεν θα μπορούσαν να πληγωθούν με πέτρες, έντομα κλπ. Έτσι η δημιουργία του πρώτου αλεξήνεμου από γυαλί το 1904 ήταν γεγονός.Σταδιακά η χρήση των τζαμιών στα αυτοκίνητα ήταν αναποφεύκτη.

Η ανάγκη για αντηλιακές μεμβράνες

Καθώς η χρήση των αυτοκινήτων αυξήθηκε στα μεταπολεμικά χρόνια, όλο και περισσότεροι άνθρωποι συνειδητοποίησαν ότι η
θερμοκρασία και η αντηλιά αυξήθηκαν μέσω των τζαμιών του αυτοκινήτου τους. Παράλληλα οι ιδιοκτήτες σπιτιού ήθελαν επίσης μια λύση που θα τους βοηθήσει να μειώσουν τη θερμότητα του εσωτερικού χώρου λόγω του ηλιακού φωτός που πέρναγε από τα τζάμια. Σύντομα κατέστη σαφές ότι τα παράθυρα αύξησαν την επίδραση της θερμοκρασίας λόγω του ηλίου.

Στις ΗΠΑ , η Ford και η Chevrolet άρχισαν να προσφέρουν στους πελάτες τους ένα περιορισμένο αριθμό μοντέλων αυτοκινήτων με εργοστασιακά φιμέ τζάμια. Αυτά τα τζάμια μειώνουν τη αντηλιά και προσφέρουν ιδιωτικότητα.Για την παραγωγή τους χρησιμοποιήθηκε μια ηλεκτροστατική διαδικασία που ονομάζεται “βαθιά εμβάπτιση”. Στην ουσία προκειται για βαφή εσωτερικά του τζαμιού με μια σκούρα χρωστική ουσία. Σύντομα άρχισε να αναδύεται μια μικρή βιομηχανία επίστρωσης τζαμιών DIY. Η βαφή με ψεκασμό (σπρέι) ήταν η πιο δημοφιλής εναλλακτική για να γίνουν φιμέ τα τζάμια. Αλλά το αποτέλεσμα ήταν μια σκοτεινή και συχνά ανομοιογενής σκίαση που ήταν δύσκολο να εφαρμοστεί και ήταν επιρρεπής σε γρατζουνιές.

Οι πρώτες αντηλιακές μεμβράνες

Το 1966 σηματοδότησε την αρχή της εποχής των αντηλιακών μεμβρανών αυτοκινήτων.Κάποιες στοιχειώδεις αντηλιακές μεμβράνες
με βάση τη βαφή έκαναν την εμφάνισή τους αυτή την εποχή.
Ήταν η πρώτη γενιά μιας νέας εφεύρεσης που είχε τα ελαττώματά της.
Δεν αντανακλούσε θερμότητα και, αντ ‘αυτού, κατέληξε να την απορροφάει στο όχημα. Ένα άλλο θέμα των αντηλιακών μεμβρανών αυτοκινήτου πρώτης γενιάς ήταν ότι με την πάροδο του χρόνου γινόντουσαν μοβ και κάνανε φυσαλίδες. Παρά τις δυσκολίες αυτές, οι κατασκευαστές συνέχισαν να βελτιώνουν το προϊόν.

Το 1969 οι κατασκευαστές εισήγαγαν μεμβράνες ασφαλείας που κράτησε το σπασμένο τζάμι στη θέση του. Η έμπνευση για αυτή την εξέλιξη ήταν οι τρομοκρατικές επιθέσεις στην Ευρώπη. Σήμερα οι μεμβράνες ασφαλείας όχι μόνο συγκρατούν το σπασμένο τζάμι στην θέση του,αλλά το ενισχύουν κιόλας έτσι ώστε να σπάει δυσκολότερα.

Η ενεργειακή κρίση στις αρχές της δεκαετίας του 1970 έκανε τους ανθρώπους πιο ευαίσθητους στη εξοικονόμηση της ενέργειας. Έτσι μια άλλη τάση που ξεκίνησε ήταν η χρήση αντηλιακών μεμβρανών σε κτίρια για τη μείωση των λογαριασμών ενέργειας. Αυτό ώθησε το ενδιαφέρον σε μια άλλη πτυχή της χρήσης των μεμβρανών: τη μείωση της απώλειας θερμότητας προς τα έξω. Ανακαλύφθηκε
ότι η μεμβράνη πολυεστέρα τείνει να απορροφά και να ανακτά την υπερύθρουση θερμότητα μεγάλου μήκους,παρά να ενεργεί ως διαφανές μέσο. Μέσω πειραματισμού αναπτύχθηκαν νέα υλικά και κατασκευές αντηλιακών μεμβρανών που βελτίωσαν αυτό το χαρακτηριστικό. Αυτές οι μεμβράνες βελτίωσαν σημαντικά τη συγκράτηση της θερμότητας μέσα στο εσωτερικό του δωματίου.

Επιμεταλλωμένες αντηλιακές μεμβράνες

Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 οι αντηλιακές μεμβράνες αυτοκινήτων δεύτερης γενιάς έκαναν την εμφάνισή τους στην αγορά.
Ήταν μια υβριδική μεμβράνη που αποτελείται από μια βαφή για να απορροφήσει τη θερμότητα του ήλιου και μεταλλικά σωματίδια για να εκτρέψει τις ακτίνες του ήλιου.
Η βελτίωση της ποιότητας οδήγησε σε σχεδόν 50% μείωση της θερμότητας, η οποία ήταν μεγάλη όχι μόνο για τα αυτοκίνητα αλλά και για τα κτίρια. Οι συγκεκριμένες αντηλιακές μεμβράνες αυτοκινήτου αποτελούν την βασική σειρά επώνυμων εταιρειών μέχρι και σήμερα.

Νανοκεραμικές αντηλιακές μεμβράνες

Λένε ότι ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο και η τεχνολογία των αντηλιακών μεμβρανών αυτοκινήτων ήταν ακόμα στο στάδιο της βελτίωσης.
Η νεώτερη έκδοση στη βιομηχανία των αντηλιακών μεμβρανών αυτοκινήτου είναι οι νανοκεραμικές μεμβράνες. Αυτή τη στιγμή αποτελούν την κορυφαία ποιότητα. Διαρκούν μια ζωή ή και περισσότερο,έχουν την μέγιστη οπτική διάυγεια, απορρίπτουν τη θερμότητα και τις ακτίνες UV στο μέγιστο βαθμό και τέλος δεν παρεμβαίνουν στα ηλεκτρονικά σηματα.

Η εξέλιξη των αντηλιακών μεμβρανών είχε μια μακρόχρονη πορεία,μέσα από διάφορες περιόδους που οδήγησαν σε αυτό που έχουμε σήμερα. Λόγω των συνεχών επενδύσεων στην έρευνα, η
αντηλιακές μεμβράνες αυτοκινήτου και κτιρίων είναι προσβάσιμη σχεδόν σε όλους.
Καθώς οι κατασκευαστές συνεχίζουν να εργάζονται για καλύτερες εκδόσεις,είναι συναρπαστικό να δούμε τι θα μπορούσε να ακολουθήσει.

This Post Has 2 Comments

  1. Ζουκας

    Εξαιρετικός άνθρωπος! Δεν έχω λόγια ❤ πολύ χάρηκα Νίκο μου που σε γνώρισα!

    1. admin

      Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια Ζούκα. Χάρηκα κι εγώ που σε γνώρισα!

Comments are closed.